09-08

Na een nachtje slapen had ik gehoopt de zon toch weer op te zien komen achter de bergen vandaan, maar helaas… Overal hingen nog wolken in het dal en om de bergen heen. Af en toe met wat spetters. Bij het ontbijt waren André en ik beiden toch wel van mening dat je ook leuke dingen kunt doen met minder mooi weer. Lees: minder mooi weer! Lees niet: minder mooie natuur! 😉
Ik blijf het zeggen, ook minder mooi weer kan prachtige beelden opleveren in de bergen.

De col du Petit-Saint-Bernard

Uitkijkpunt op de Col du Petit-Saint-BernardNa een kort beraad besloten we om via de col du Petit-Saint-Bernard naar boven te rijden. Naar de grens met Italië. Een hele klim van 30 kilometer met de ene na de andere haarspeldbocht en af en toe een prachtig uitzicht.
Op ongeveer driekwart van de klim richting Italië komen we uit bij een uitkijkpunt, wat bij helder weer fantastisch schijnt te zijn. Dit konden we nu helaas niet ervaren, maar ondanks de laaghangende bewolking was er nog genoeg berg te bewonderen. De wolken zorgden eigenlijk wel voor een speciale sfeer. Koud was het wel, maar er moesten natuurlijk foto’s gemaakt worden. Na de nodige ooooh’s en aaaaah’s én foto’s, stapten we weer in de auto voor het laatste stuk omhoog. Op naar Italië!

Italië

Met de hond op de Col du Petit-Saint-Bernard

Tijdens het laatste stuk zat ik alweer met open mond te kijken naar buiten. Ik heb al veel en vaak bergen gezien, er zelfs gewoond, maar bergen blijven me fascineren in elk seizoen en in alle weersomstandigheden. Ik voelde me echt in mijn element. Boven hebben we de auto geparkeerd en eerst souvenirs voor thuis gekocht. Dat wilde ik graag doen, aangezien ik zelf ooit van mijn vader en broer een souvenir heb gekregen van deze plek.
Nadat we klaren waren, was het dan eindelijk echt tijd om ons voor te bereiden op de enorm lange wandeltocht van wel 100 meter naar Italië 😀 Dus…hondjes uit de auto, wandelstokken mee en wandelschoenen aan, dikke trui en jas aan en lopen maar.

We zijn de weg af gegaan toen we na minuten wandelen eindelijk in Italië waren. Van daar hebben we een klein paadje gevolgd dat bij een schitterend meer uitkwam. Het was betoverend mooi!
Omdat we niet te ver van de weg af wilden gaan vanwege het weer, zijn we vanuit Italië weer teruggelopen naar Frankrijk en naar de auto. Even verderop stond nog een klein kapelletje. Daar wilde ik wel even in, dus dat heb ik nog even gedaan. Het was bijzonder en ook vanaf die plek was het uitzicht prachtig. Op de terugweg zijn we anders gereden dan heen en ook dat was weer een hele mooie route.

Terug op de camping zijn we lekker in de voortent Dogopoly (Monopoly voor hondenliefhebbers) gaan spelen. Ik wist eigenlijk helemaal niet meer hoe dat spel ging, maar ik wist wel al heel snel waarom ik vroeger zo’n enorme hekel aan Monopoly had. Arme André…sorry… 😉
Het was in ieder geval een heerlijk dagje ondanks het weer!