Zaterdag 1 juni

Nog een laatste dag voor we weer op huis aan gaan. Nog een laatste keer ontbijten in de DogMountainInn. Dan worden de koffers in de auto geladen, we installeren onze hondjes en tenslotte onszelf. Op naar één van mijn favoriete steden. Salzburg we komen er weer aan!

Op weg naar Salzburg

Het is een mooie dag. De zon schijnt uitbundig. Echt weer om nog een dagje door te brengen in Salzburg met de honden. Vanaf de dogMountainInn is het zo’n 1,5 uur rijden. Niet erg, want ook vanuit de auto is het genieten van de omgeving en de bergen. Na mijn slechte nacht heb ik er weer helemaal zin in. Salzburg voelt toch een beetje als ‘mijn’ stad nadat ik er 6 jaar eerder voor het eerst ben geweest met Doortje. We zijn op tijd vertrokken, dus we hebben alle tijd.
In plaats van dat ik nu met Doortje onderweg ben met de trein, zitten we gezellig in de auto met een reisgenote en haar hond. Leuk om zo spontaan iemand mee te hebben. We hebben goede en fijne gesprekken onderweg.
Zicht op SalzburgAls Salzburg in zicht komt, begint het te kriebelen in mijn buik. Het is alweer 5 jaar geleden dat ik er voor het laatst ben geweest. Ik ben echt blij om er weer te zijn!
De rit naar Salzburg toe verloopt zonder problemen en voor ik het weet, hebben we ook mijn hotel gevonden. Na mijn spullen in het hotel te hebben achtergelaten, lopen we eerst naar het station. Ik wil graag mijn treinreis geregeld hebben zodat ik kan ontspannen. Mijn reisgenote spreekt beter Duits dan ik. Daar ben ik erg blij mee en gelukkig kan ik zonder problemen mijn tickets omboeken.

Mirabellgarten: vrolijkheid ten top

Mirabellgarten SalzburgOmdat mijn reisgenote pas een paar dagen geleden heeft besloten mee te willen naar Salzburg, heeft ze een kamer in een ander hotel dan ik. Nadat ik alles heb geregeld met hotel en treintickets, rijden we naar een ander deel van de stad. Nadat ook mijn reisgenote haar hotel heeft gevonden, kunnen we de stad in!
Het is inmiddels als best warm, maar de zon zet Salzburg in een mooi licht. We bekijken op de kaart hoe we zullen lopen en we besluiten eerst langs de kade te lopen van de Salzach. Tussendoor gaan we even zitten om de stad in ons op te nemen. De gebouwen zijn prachtig en de sfeer is prettig. Via de kade lopen we naar Mirabellgarten. In dit park zijn een aantal scènes uit the Sound of Music opgenomen. In het park is het een drukte van belang…Toeristen, muzikanten en er vinden trouwfeesten plaats. vrolijkheid ten top! Ondertussen kunnen de honden ook even hun behoeften doen. Ze hobbelen lekker mee. Ook in Mirabellgarten gaan we even zitten. Wij nuttigen een broodje en ook de hondjes krijgen wat te eten en natuurlijk water!

Salzburg van bovenaf: Mönschberg

Na deze drukte, lijkt het ons een goed idee om naar de Mönschberg te gaan. Dit is een heuvel met een park erop. Je hebt vanaf hier een schitterend uitzicht over de stad en zicht op Festung Hohensalzburg.
We gaan lopen en op een gegeven moment denk ik de weg te herkennen. Volgens mij zijn we dichtbij de ingang waar de lift naar boven is. Ik kan haast niet geloven dat ik het nog weet na 5 jaar, maar ik blijk er niet naast te zitten. Je kunt ook naar boven lopen, maar omdat we de honden bij ons hebben en het aardig warm is, besluiten we een kaartje te kopen voor de lift. Deze lift in de heuvel brengt je in een rap tempo naar boven.
Boven genieten we eerst van het uitzicht en al lopend nemen we foto’s van de stad beneden ons. Het park is groot, maar we kiezen ervoor om de weg naar beneden te nemen. De weg naar beneden die wij nemen, bestaat uit trappen en dat betekent dat Doortje lekker op de arm mag. Onderweg komen we een bankje tegen waar we weer even op gaan zitten. Even wat drinken voor ons en de hondjes.
Zicht op Festung Hohensalzburg

Mozartkugeln op de Getreidegasse

Na deze wandeling vanaf hotel, door de stad en via de Mönschberg, gaan we lekker op een terrasje zitten. We vinden een terras met een heerlijke plek in de schaduw. Naast een koud drankje, nemen we ook allebei een heerlijk taartje nu het nog kan! We blijven een tijdje zitten en bekijken wie er zoal op het terras zitten. Als we weer zijn uitgerust, vervolgen we ons pad. De tijd is omgevlogen, maar de Getreidegasse mag niet ontbreken. Het is een mooie en drukke winkelstraat waar je ook het geboortehuis van Mozart vindt. Daar zit nu een museum in ter ere van Mozart. Op de begane grond aan de winkelstraat zit een Spar. Als je wat lekkers wilt meenemen van een bijzondere plek, koop hier dan een zakje Mozartkugeln 😉

We lopen nog een eindje om dan tenslotte een laatste keer te eten in Oostenrijk deze vakantie. We vinden een restaurant met een prachtige binnenplaats. Het is goed toeven hier en het eten smaakt goed. We maken het niet lang, want we zijn moe en dat zijn de hondjes ook. Mijn wekker zal de volgende dag ook weer vroeg gaan. We kunnen nog een stukje samen lopen richting onze hotels, maar dan is echt het moment aangebroken om afscheid te nemen. Het voelt vreemd en niet leuk, maar het is niet anders. Mijn hotel is niet heel ver lopen, maar Doortje is echt moe. ik neem haar dus maar een stukje op de arm. Ook vandaag is ze weer zo lief geweest. In de trein op de terugweg kan ze lekker de hele dag slapen. Dat heeft ze wel verdiend.

In het hotel neem ik nog een douche en dan kruip ik direct onder de wol. Het zit er nu echt op. Wat is het weer snel gegaan. Ik ben trots op Doortje en ik voel me dankbaar dat ik dit met haar heb mogen en kunnen doen.